3. feb 2023

Populære klassiske knallerter og scootere

Del på:

Gamle klassiske knallerter og scootere er en kategori for sig selv, og ifølge mange samlere og eksperter, kan man ikke sammenligne knallerter eller scootere med klassiske biler. Det er to forskellige verdner, og det er sjældent, man finder en samler, som samler på gamle klassiske knallerter og scootere og samtidig også samler på biler.

Umiddelbart er markedet for klassiske og veteranbiler større end markedet for motorcykler, knallerter og scootere, men det betyder også, at konkurrencen om at øge samlingen med de bedste tohjulede modeller er mindre, end den er for biler.  

 

5 sjældne veteranmotorcykler i verden

  1. 1971 Münch Mammoth 1200 TTS

Kun produceret i 500 eksemplarer fra 1966-1975 og med et ganske særligt stel, er denne motorcykel helt sin egen. Alle motorcykler blev lavet på bestilling og brugte en 4-cylindret rækkemotor fra en personbil, som er rimelig usædvanligt. Den er meget eftertragtet for samlere, men desværre også rimelig dyr at anskaffe.

  1. 1924 Brough Superior SS80

Denne model er ofte kaldet ”Rolls Royce indenfor motorcykler”. Den blev fremstillet i årene 1922-1939, hvor de var nødt til at indstille produktionen grundet 2. verdenskrig. Målet med motorcyklen var, at den skulle kunne køre 130 km/t, og det lykkedes. Denne model vandt også 51 ud af 52 racerløb med modellens designer George Brough.

  1. 1956 ex-works MV Agusta '125'

Denne motorcykel har en helt særlig historie. Det var nemlig denne model, som den italienske verdensmester, Carlo Ubbiali, kørte på, da han deltog i sæsonen i 1956. Modellen har en moderne teleskopforgaffel, som var med til, at den vandt både det italienske mesterskab og Isle of Man TT. En af motorcykel af denne model har i mange år været udstillet på Fuji Museet i Japan.

  1. 1925 Coventry-Eagle Flying 8

Denne motorcykel havde til formål at være en konkurrent til den føromtalte Brough Superior. De to motorcykler konkurrerede i mellemkrigstiden i diverse racerløb og Coventry Eagle modellen viste sit værd. Den havde nemlig en stor V2 motor, der gjorde den i stand til at nå meget høje hastigheder sammenlignet med andre modeller fra den tid. Der er meget få modeller tilbage af netop denne motorcykel, hvilket gør den meget eftertragtet.

  1. 1982 ex-works Suzuki XR69

Denne motorcykel kan næsten kaldes ny, sammenlignet med de andre modeller på listen, men Suzukiens historie er ganske speciel. Da motorcyklen kom på racerbanen, slog den mange andre vindende motorcykler, og den blev hurtigt også populær at køre på vejene med.  

 

Kravene for en veteran motorcykel

Når din motorcykel fylder 25 år fra første registreringsdato, må du kalde den klassisk, men når den fylder 30 år, regnes den for at være en veteranmotorcykel. Her gælder der andre regler, og det bliver markant billigere for dig som ejer at have din motorcykel.

I 2020 blev originalkravet fjernet, hvilket betyder, at det bliver nemmere som ejer af en veteranmotorcykel i forhold til reparationer og vedligeholdelse. Det påvirker rigtig mange danske motorcykelejere, da en opgørelse over alle indregistrerede motorcykler i Danmark viser, at ca. en fjerdedel af alle motorcykler allerede er, eller kan, kategoriseres som veteraner. Det har også indflydelse på afgiftsberegningen.